Kinesiotaping

KINESIOTAPING

Charakteristika kinesiotapingu vyplýva už zo samotného názvu. Kinesio – pohyb
a tape – páska. Kinesiotejp je teda elastická páska, ktorá nám dovolí hýbať sa, na rozdiel
od klasického fixačného tejpu. Ten  využívame, ak potrebujeme určitú časť tela spevniť, najčastejšie sa jedná o malé kĺby, zápästia, prsty a pod.

Ako to funguje?

Podstatou je uvoľnenie tlaku na receptory, ktoré sa nachádzajú v každom svale. Môžeme si ich predstaviť ako senzory, ktoré vnímajú, čo sa so svalom deje. Tieto receptory dokážu monitorovať, či je sval  natiahnutý, unavený, zapálený a pod. Dosiahnutím mikroskopického nadvihnutia kože pomocou tejpu vieme napríklad redukovať zápal, bolesť a iné symptómy danej oblasti.

Príkladom môže byť natiahnutie svalu pri tréningu, alebo súťaži. Tejp nám pomôže odľahčiť sval, ktorý sa následne dokáže rýchlejšie zregenerovať.

Účinok tejpu

Účinok tejpu je okamžitý po nalepení na pokožku. Niektorých športovcov tejpujeme len na určitý zápas, beh alebo pretek. Bežne by však mal byť tejp na pokožke max. 3-5 dní, podľa typu tejpu a použitia. Odborník nám bližšie odporučí, ako dlho si konkrétny tejp treba nechať, podľa toho, aké výsledky chceme dosiahnuť.

Tento časový interval treba dodržať a zbytočne nepredlžovať nosenie tejpu. Dlhým nosením môžeme ľahko podráždiť pokožku, tým že pokožka pod tejpom dýcha len obmedzene.

Pri problémoch dlhodobého charakteru je potrebné dodržať pauzu 1-3 dni medzi jednotlivými tejpovaniami, aby pokožka mohla zregenerovať. Namiesto opakovaného tejpovania je výbornou alternatívou využitie aktívnej bandáže, ktorá v pohybe neobmedzuje a navyše podporuje regeneráciu a stabilitu.

Farebný rozdiel

Farebný rozdiel je hlavne vecou dizajnu a osobných preferencií. Záleží, či sa chceme zladiť farebne s dresom, upútať pozornosť, alebo použiť diskrétne telové farby.

Farebný rozdiel tejpov však môžeme využiť aj podľa toho, v akých teplotných podmienkach bude športovec trénovať. Napr. na maratónca trénujúceho na Malorke preto nepoužijem tmavé farby tejpov, ktoré by akumulovali slnečné teplo. Príliš vysokým teplom by sa lepidlo mohlo začať rozpúšťať a tejp by sa tak začal odlepovať. Preto, naopak, použijem svetlé farby, ktoré teplo nezadržiavajú. Tmavé farby môžeme využiť napríklad na tvár, pri tréningoch v chladných podmienkach. Tejp tak chráni pred mrazom a naťahuje teplo od slnka.

Pri zvýšenej citlivosti na chemikálie používané vo farbách (nikel) treba voliť jemnejšie pastelové farby, ktoré neobsahujú toľko chemických farbív ako sýte, krikľavé farby tejpov.

Napustenie tejpov

Tejp samotný nie je napustený žiadnym analgetikom, ani látkou podporujúcou regeneračné procesy. Tejp nemá schopnosť chladenia ani zohrievania ako mnohé masážne gély. Je to elastická páska, na ktorej je z jednej strany nanesené lepidlo vo forme vlnoviek. Tie slúžia na podporu elasticity a dokonalého priľnutia tejpu na pokožku.

Existuje veľmi veľa druhov tejpov, no originál je len jeden. Na trhu sú však aj iní kvalitní, či nekvalitní výrobcovia. Pri menej kvalitných, lacnejších výrobcoch sa môžeme stretnúť s nekvalitným lepidlom, odliepaním pások a podráždením pokožky.

Spôsob použitia

Tejpovaciu pásku vieme používať na viaceré indikácie. Tejp sa dá využiť pri každom zranení, či už v skorej,  alebo neskoršej fáze. Vieme ho využiť na stiahnutie opuchu, na vstrebanie hematómu, urýchlenie lymfatického systému, rýchlejšie hojenie a uvoľnenie jazvy po operácii, napr. po cisárskych rezoch.

Tejp má svoj účinok vo viacerých vrstvách. Jeho pôsobenie do hĺbky je v oblasti kože, podkožia, fascie (svalové obaly), svalu, kĺbu, väziva a celej štruktúry. Dokonca dokážeme tejpovať aj celé svalové reťazce a tým zabezpečiť ich správne postavenie a pohyb.

Spôsob lepenia

To, aký liečivý alebo uvoľňujúci účinok bude mať samotný tejping závisí od viacerých faktorov. Práve technika lepenia nám zabezpečí , akú bude mať tejp funkciu. To, ako bude tejp účinkovať závisí od:

  • bodu, kde začíname tejp lepiť,
  • sily natiahnutia pásky,
  • pozície tela, v akej tejpovacie pásky lepíme,
  • bodu, kde tejp ukončujeme.

Tejpom vieme dokonca korigovať aj pohyb kĺbov, svalov, šliach a celých častí tela. Najnovšie výskumy potvrdzujú veľmi účinné korekcie pri prevencii a liečbe skoliózy. Rôznymi metódami spojenými dokopy teda vieme naprávať aj celkové držanie tela vytvorením tzv. pripomínacieho reflexu.

Domáce tejpovanie pomocou knižky alebo videií nie je vhodné, nakoľko nesprávnou technikou lepenia môžu vzniknúť až popáleniny pokožky. Nesprávne nalepenie tejpu pôsobí veľmi dráždivo na mäkké štruktúry pod pokožkou, ktoré ovplyvňujú fungovanie svalov. Preto tejpovanie svojpomocne neodporúčam, je potrebné sa zveriť do rúk odborníka, ktorý má za sebou kurz tejpovania a bohaté skúsenosti.

 Autor: Tomáš Malárik, www.fyzioklinik.sk

TOMÁŠ MALÁRIK

Fyzioterapeut špecialista Tomáš Malárik stojí za zrodom súkromnej rehabilitačnej kliniky so zameraním na fyzioterapiu a ortopédiu FYZIO KLINIK.

Je držiteľom licencie na výkon samostatnej fyzioterapeutickej praxe. Počas rokov štúdia fyzioterapie sa mal možnosť učiť a naberať sk… Zistiť viac