Hodinky, ktoré bežia s vami

behzkyna_vecer

Pokročilí bežci nedajú na svoje športové hodinky dopustiť, začiatočníci by si na ne mali zvykať. Hodinky na beh, inak nazývané aj športtestery, vám umožnia zdokonaliť sa v tom, čo milujete najviac – v behaní.

K hodinkám treba kúpiť aj hrudný pás

Tepová frekvencia je údaj, vďaka ktorému zistíte efektivitu vášho tréningu alebo behu. Takto vidíte, či bežíte nad svoje sily, alebo práve naopak, máte dostatočnú rezervu a môžete svoj beh ďalej zdokonaľovať. Meranie tepu je dôležité aj pre rekreačných bežcov, ktorí chcú behom schudnúť, alebo nabrať stratenú kondíciu. Ideálny merač tepovej frekvencie je hrudný pás. Je vyrobený tak, aby vás netlačil a po pár metroch prestanete vnímať, že ho na sebe nosíte. Zaznamenáva tep počas celého behu a ak vlastníte pokročilý športtester, viete si doma vyhodnotiť a analyzovať podaný výkon. Tep môžete merať aj dotykom na špeciálnej ploche športtesteru, toto meranie je však nepraktické, pretože beh patrí k dynamickým športom a je možné, že sa pri ňom tak odreagujete, že nejaké stláčanie plôch vám nepríde ani na myseľ.

Hodinky na beh nemusia byť drahé, aby splnili svoj účel

suuntoZväčša sa pri kúpe hodiniek pozeráme na všetky dostupné funkcie a porovnáme. Treba si však položiť otázku, či sa nesnažíme vtesnať do hodiniek aj také funkcie, ktoré nepotrebujeme, resp. nevieme na čo vlastne slúžia. Pre začiatočníkov a rekreačných bežcov stačí, ak budú ich športové hodinky merať spoľahlivo čas a pulz. Pokročilý nech hľadajú aj funkcie spálených kalórií, alebo hodinky, ktoré upozornia na prekročený pulz, prípadne nadiktujú časy regenerácie či intenzitu ďalšieho tréningu. Dôležitá je aj pamäť hodiniek. Ak si chcete dáta preniesť do počítača a analyzovať, pozrite si pamäť, ktorou hodinky disponujú. Lacnejšie verzie uložia do pamäte len posledné tréningy.

Čo som vlastne prešiel a za koľko?

Pokročilý športtester je možné doplniť o takzvaný Footpod (krokomer), čiže malú krabičku, ktorá sa upevní na šnúrky topánok a meria rýchlosť behu a zabehnutú vzdialenosť. Výhodou je, že nie ste pri behu závislí na satelite ako pri GPS, a teda meriate rýchlosť aj pri behu v hustom lese, medzi budovami, jednoducho tam, kde na vás satelit nemusí „dobre vidieť“. GPS v hodinkách zachytí signál a podáva informácie o prejdenej vzdialenosti a rýchlosti. Integrovaná GPS vybije zariadenie o niečo rýchlejšie ako externá, ale vždy je lepšie mať všetko v jednom prístroji, ako na dvoch či troch miestach. GPS sa hodí hlavne na dlhšie trasy. Nebojte sa hustého lesa, i keď môžete na sekundu stratiť signál, hneď potom ako signál chytíte, GPS si inteligentne dopočíta zabehnuté metre aj čas.

Hodinky na beh teda nekupujte bezhlavo. Porovnajte viaceré značky, prečítajte si všetky parametre a hlavne, buďte k sebe ako k športovcovi úprimní. Ak nemáte na maratón, bežíte predsa rekreačne. A ak nepotrebujete všetky meracie vychytávky, noste na rukách tie hodinky, ktoré vám beh skutočne uľahčia.

PR článok